TILBURG – USCO / ITR, onafhankelijke fabrikant van rijwerkonderdelen voor graafmachines en bulldozers, heeft onlangs wederom geïnvesteerd. Sinds moederbedrijf USCO het Spaanse bedrijf BYG overgenomen heeft is ITR Benelux de slijtdelen van BYG gaan distribueren voor de Benelux en Duitsland. Om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, koos ITR voor een Demag hangbaansysteem met een wel heel bijzondere takel!
ITR Benelux
ITR Benelux is onderdeel van het Italiaanse moederbedrijf USCO, dat in 1989 is opgericht. In 2013 werd de uitbereiding gerealiseerd in Tilburg, waar een nieuw hoofddistributiepunt werd opgericht: ITR Benelux. Hiervandaan worden de Benelux en Duitsland bediend met rijwerkonderdelen, Rubber Tracks en Ground Engaging Tools (slijtdelen).
G.E.T. (Ground Engaging Tools)
Deze laatste productgroep, de ‘Ground Engaging Tools’, zijn voor ITR de aanleiding geweest om te investeren in een takelsysteem. Onder deze productgroep vallen allerlei soorten slijtdelen voor graafmachines, waaronder baktanden. Deze tandsystemen, voor op bakken van een graafmachine, worden door de fabriek in grote kisten aangeleverd en door ITR gesorteerd en gedistribueerd in de markt. De producten variëren gemiddeld van 5 tot 60 kg en hebben een complexe geometrie. Een snelle, handzame takel zou hierom een enorme verbetering zijn ten opzichte van een heftruck of andere hijsmiddelen. Om deze reden trok ITR Benelux bij van den Berg Transporttechniek aan de bel.
Demag Speedhoist
ITR Benelux koos voor stalen kraanbaanprofielen met twee aluminium kraanliggers. Het lichte aluminiumprofiel zorgt voor een snelle, maar nauwkeurige handling. Door de extreem lage rolweerstand, kunnen zware lasten hierdoor met één vinger verplaatst worden. Aan dit hangbaansysteem is een DCS kettingtakel van 630kg gemonteerd om zware producten te verplaatsen. Voor de lichtere lasten is een andere takel aan het hangbaansysteem bevestigd, en dit is een wel heel bijzondere takel. ITR Benelux koos namelijk voor de D-SH Speedhoist en is daarmee de eerste in Nederland die gebruik maakt van deze efficiënte oplossing. Deze takel beschikt over bijzonder hoge hijssnelheden tot wel 70 meter per minuut, wat overeen komt met de natuurlijke bewegingssnelheid van de menselijke hand. Met deze snelheid mag de D-SH Speedhoist zich de snelste takel van het Demag assortiment noemen. De D-SH Speedhoist is het ideale lift apparaat voor het ergonomisch en tijdbesparend verplaatsen van producten. De Speedhoist heeft een handvat met een greep waarmee de last fijngevoelig, maar toch snel omlaag en omhoog gestuurd kan worden. Dit gaat uiteraard frequentiegeregeld en volledig traploos.
90% van de producten
In eerste instantie werd de D-SH Speedhoist alleen ingezet voor het verplaatsen van baktanden, maar inmiddels wordt de takel voor 90% van de producten uit het assortiment gebruikt. ITR Benelux is zeer tevreden met het hangbaansysteem van Demag. Hugo Laeyendecker, directeur ITR Benelux:
‘Dit hangbaansysteem is in de branche van ITR zeer uniek. Door dit systeem kunnen wij velen malen sneller en effectiever werken als tevoren. Daarnaast is het veiliger, ergonomischer en kunnen wij gecontroleerder en overzichtelijker werken.’
Demag hangbaansysteem
ITR koos voor een hangbaansysteem, omdat deze makkelijk uit te bereiden is. Van den Berg Transporttechniek heeft een compleet systeem aan bochten, wissels, draaistations en afzetinrichtingen in haar assortiment. Mocht de distributie verder toenemen, kan de uitbereiding van dit flexibele systeem snel en eenvoudig gerealiseerd worden.