Referentie:

Klaar voor de toekomst met KBK Aluline

POPERINGE – Design beoordelen kan iedereen, maar design maken is niet voor iedereen weggelegd. Iedereen weet tegenwoordig wat ‘design’ is, maar tegelijkertijd is design altijd een persoonlijke smaak. Bij Extremis bekijken ze een tuinmeubel design op een heel andere manier dan alleen op basis van uiterlijk. Want het gaat niet alleen om ‘mooi zijn’, maar ook om ‘mooi gebruiken’. En hoe ziet het meubel er uit wanneer het juist niet wordt gebruikt?
Want waar laat je bijvoorbeeld je kussens? Waar ga je liggen als je niet meer wilt zitten? Of hoe zouden tuinmeubels kunnen zorgen voor samenhorigheid? Het zijn juist de onzichtbare producteigenschappen die de Extremis meubels naar een hoger niveau tillen. En dát zijn precies de dingen waar ze bij Extremis erg goed in zijn.

Wereldwijd vanuit België
Extremis begon toen Dirk Wynants in 1994 startte met het in de markt zetten van zijn eerste tuintafel ‘Gargantua’. In de loop der jaren zijn er diverse meubels bij gekomen en is de collectie steeds verder uitgebreid. Tegenwoordig bestaat het assortiment uit 20 verschillende producten en worden deze wereldwijd in meer dan 80 verschillende landen verkocht, aan zowel particulieren als bedrijven. Het hoofdkantoor te Poperinge in België telt 30 werknemers en is verdeeld in kantoorruimtes en een grote bedrijfshal. Het assortiment van Extremis is tegenwoordig zo groot geworden dat zij weinig tot geen eigen onderdelen meer maken. Hiervoor zijn zij diverse samenwerkingen aangegaan met zorgvuldig geselecteerde leveranciers. Extremis assembleert de meubels vervolgens zelf en voert daarbij een zeer zorgvuldige kwaliteitscontrole uit. Hierdoor zijn alle eindproducten perfect afgewerkt. De onderdelen die worden gebruikt in de meubels worden veelal specifiek voor Extremis geproduceerd, waarbij zij zelf zeer betrokken zijn in het productieproces. Het merendeel van deze vaste leveranciers komt uit België en er wordt altijd gestreefd naar een kwalitatieve en lange termijn relatie. Wensen en eisen zijn hierdoor in de loop der jaren perfect op elkaar afgestemd, met een zeer goede samenwerking als resultaat.

Van stoel tot blad
Door de sterke groei van de laatste jaren werd het oude pand snel te klein. Er is daarom besloten om te verbouwen en uit te breiden. “Eigenlijk zijn alleen de muren blijven staan” beschrijft Frederik Breemeersch. Bij de uitbreiding is extra rekening gehouden met “Improving Ergonomics” en “Good Materials”. Daarnaast is er gezorgd voor voldoende werkruimte en een stukje extra ruimte om in de toekomst verder te kunnen doorgroeien. Hierbij is er extra geïnvesteerd in de assemblagelijn. Op deze assemblagelijn wordt onder andere het blad van de Hopper en Pontsun geassembleerd. Het tafelblad bestaat uit diverse houten en stalen onderdelen die nauwkeurig in elkaar gepast worden. Wanneer het blad compleet is, is dit veel te zwaar geworden om met twee man te kunnen tillen en te verplaatsen.

Verbeterde hijsoplossing
Vroeger werden de tafels met de hand getild. Er waren dan altijd meerdere personen nodig om een tafel te verplaatsen. Dit maakte een vrij eenvoudige handeling erg arbeidsintensief. Met de komst van het vorige monorail systeem kon er al een stuk sneller gewerkt worden, maar er waren nog steeds beperkingen. Dit systeem bestond namelijk uit slechts één lange rail met daaraan één verrijdbare takel. Hiermee kon een tafel worden opgetild en via de vaste monorail route worden verplaatst. Ondanks de lastenverlichting van dit systeem liepen ze in de praktijk tegen veel dingen aan. De ruimte onder de monorail moest bijvoorbeeld altijd vrij blijven en het was niet mogelijk om meerdere tafels tegelijk te verplaatsen. Bij het ontwerp voor de nieuwe hal heeft Extremis deze ervaringen meegenomen en ging op zoek naar een betere hijsoplossing. Hiervoor nam Extremis contact op met een van hun leveranciers voor metaalconstructies, Westland uit Reninge België. Westland was vertrouwd met de uitgebreide hijsmogelijkheden binnen het Demag assortiment en verwees Extremis hiervoor door naar van den Berg Transporttechniek.

Meerdere werkplekken tegelijk
Om aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, moest de nieuwe assemblagelijn ruimte bieden aan meerdere werkplekken. In overleg met Christophe Bontinck van van den Berg Transporttechniek werd de situatie verder geïnventariseerd, met als resultaat een ‘KBK hangbaansysteem’. Bij KBK kan er met meerdere takels tegelijk gewerkt worden, zijn gebruikers niet gebonden aan een vaste route en kunnen de producten volledig worden bediend door slechts één gebruiker.

’Smooth’ met KBK Aluline
Het voorstel bestond uit twee uitvoeringen, namelijk KBK staal en KBK Aluline. De goedkopere stalen uitvoering kenmerkt zicht door de rode kleur en het Aluline profiel is volledig van aluminium gemaakt. Door het lage eigen gewicht van Aluline loopt dit systeem zelfs nóg soepeler dan de stalen uitvoering, iets wat je vooral in de praktijk goed kan merken. Frederik legt uit dat zij het erg belangrijk vinden om hun producten en materialen eerst te kunnen zien en ervaren. “Try before you Buy” zoals hij mooi verwoord. Dit geldt natuurlijk ook voor Extremis meubels. van den Berg besloot daarom een referentiebezoek te organiseren om de KBK hangbaansystemen in de praktijk uit te proberen. De ervaringen met KBK Aluline spraken voor zichzelf; een moderne uitstraling, robuuste onderdelen, veel gebruikersgemak, licht, soepel en bijna geluidloos bewegen. De keuze voor KBK Aluline werd dan ook snel gemaakt.
Nu het hangbaansysteem is geplaatst worden de voordelen snel duidelijk. “Het systeem is vanaf dag 1 in gebruik genomen en iedereen vindt het erg fijn om mee te werken” zegt Frederik Breemeersch van Extremis. “KBK Aluline is gewoon enorm ‘smooth’. En als iets smooth loopt, dan is de ervaring fijn en wordt het systeem automatisch veel vaker gebruikt. En dát is precies onze bedoeling!”

Monocontrol op ruim 140 vierkante meter
In het assemblagegedeelte van de werkplaats hangt het KBK systeem. De baanlengte is 20 meter, waarbij na aftrek van de aanrijmaten een werkelijk haakbereik van 19,18 meter overblijft. Daaronder hangen nu twee brugbalken die elk maar liefst 8 meter lang zijn en hebben een werkelijk haakbereik van 7,35 meter. Deze balken kunnen heen en weer ‘rijden’ onder de lange baanlengtes aan het plafond. Beiden zijn uitgevoerd met een verrijdbare en elektrische Demag kettingtakel. Deze takels kunnen dus over ruim 19 meter lengte en 7 meter breedte verreden worden. Het totale bereik is hiermee ruim 140 vierkante meter! De lange profielen aan het plafond bieden in de toekomst ook nog ruimte voor een derde ligger met takel. Het systeem is namelijk modulair en kan zo nodig in de toekomst worden uitgebreid. De Demag takels hebben elk een eigen monocontrol afstandsbediening, bevestigd aan de takel met een kabel op werkhoogte. De afstandsbediening is hierdoor altijd in de buurt van de takel en kan niet verward worden met die van de andere takel.

Veilig en efficiënt
De Demag takels zijn voorzien van overlastbeveiliging waardoor operatoren nooit per ongeluk een te zware last kunnen hijsen. Deze standaard Demag functie voorkomt schade en ongevallen aan zowel takel als product. Ook hebben de Demag takels standaard een twee snelheden functie. Dit verhoogt de efficiëntie en veiligheid. De lage snelheid geeft extra controle voor zeer nauwkeurig positioneren. De hoge snelheid zorgt juist voor een snelle verplaatsing van punt A naar punt B.

Ook bij zwaar tillen licht werken
Het KBK Aluline hangbaansysteem is één van de fijnere Demag kraansystemen die van den Berg transporttechniek levert. Zeer geschikt wanneer fijne en flexibele verplaatsing gewenst is. Meer bekend staat Demag om haar veel grote bovenloop kraansystemen die beginnen bij een capaciteit vanaf een paar ton. De grootste Demag kranen gaan tot 35 meter overspanning of hebben kamergrote staaldraadtakels die meer dan 200 ton kunnen hijsen. De hijscapaciteit van een KBK Aluline systeem eindigt bij circa twee ton, maar begint al bij de kleinste lasten vanaf 20 kilogram. Deze ‘lage’ bedrijfslasten werden vroeger veel met heftrucks gedaan, of gewoon ‘even’ met de hand. Deze manieren gebruiken echter erg veel ruimte en gaan ten koste van de gezondheid. Hangbaansystemen zijn zeer efficiënt in kleine ruimtes. Door de ‘X-Y-Z’ coördinatie kan de volledige werkruimte worden bereikt. “We zien een duidelijke trend bij de ontwikkeling in vaste werkplaatsen. Bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd en de beperkt beschikbare ruimte wil iedereen zo efficiënt mogelijk gebruiken. De lasten kunnen met de hand verreden worden en door het hijssysteem aan het plafond te monteren blijft de werkvloer geheel vrij. Hierdoor bespaar je erg veel ruimte die voor andere doeleinden gebruikt kan worden.” De toepassing van Demag hangbaansystemen is erg divers. Denk hierbij aan wasserettes, vleesverwerking, drukkerijen, verzinkerijen, machineproducenten, dierenartsen en natuurlijk meubelassembleurs. Eigenlijk overal waar met materialen wordt gewerkt die te zwaar zijn om zelf te tillen kan een KBK hangbaansysteem worden ingezet.

Juist veel meer…
Extremis werkt er hard aan om de groei van de laatste jaren verder door te zetten en het assortiment verder uit te breiden. Door de extra ruimte in de nieuwe bedrijfshal en de kwalitatieve samenwerkingen met leveranciers is het bedrijf klaar voor de toekomst. van den Berg Transporttechniek is ook erg blij met het verloop van de samenwerking en is zeer tevreden met het resultaat. We vragen Frederik Breemeersch tot slot of hij het KBK Aluline systeem in één zin kan beschrijven. Er komen veel goede dingen voorbij en het is eigenlijk best moeilijk om er één te kiezen. “Betrouwbaar, maar dat beschrijft het totale pakket eigenlijk niet voldoende… Het is juist nog veel meer dan alleen dat!”
Meer informatie op www.extremis.be

Meer referenties