Referentie:

Brink treedt buiten de gebaande paden met Demag

STAPHORST – In de authentieke plaats Staphorst staan bijna 190 rijksmonumenten. Als je het dorp binnen rijdt zou je niet denken aan een hypermoderne faciliteit voor de ontwikkeling en productie van trekhaken. Brink Towing systems, een van de grootste producenten van trekhaken heeft in Staphorst zijn hoofdvestiging staan. Brink produceert ongeveer 2000 verschillende soorten trekhaken. Voor bijna elk type auto zijn er wel een of meerdere soorten beschikbaar.

De trekhaken en bijbehorende bekabeling worden direct aan de producent, dealer of groothandel geleverd.

Naast de productie van trekhaken worden er bij Brink ook ruim 200 nieuwe soorten per jaar ontwikkeld. In nauwe samenwerking met de autoproducenten worden er nieuwe concepten bedacht en uitgewerkt voor auto’s die pas jaren later op de markt komen. In veel gevallen wordt de trekhaakconstructie tijdens productieproces op de auto gemonteerd en worden onderdelen zoals de bumper hieraan opgehangen. Een perfecte passing en foutloze levering zijn essentieel voor het productieproces bij de autofabrikant. De producten worden onder andere om deze reden uitvoerig getest en gecontroleerd.

Brink is continu bezig met innovatie, niet alleen van hun producten maar ook in het productieproces. Om kosten te besparen en tegelijkertijd ook de productie te verbeteren is vorig jaar besloten om de dochter productiefaciliteit in Hoogeveen te verplaatsen naar Staphorst. Daar zijn twee nieuwe hallen aangekocht en ingericht.

In plaats van een lange productielijn is er gekozen om de hallen op te delen in blokken, met in elk blok dezelfde soort bewerking. Deze filosofie is gekozen wegens de ruime diversiteit aan producten en het grote volume wat geproduceerd wordt. Toen er in een nieuwe lasersnijder en lasrobot werd geïnvesteerd is Brink bij van den Berg te rade gegaan om hoe de te bewerken producten gehandeld moeten worden. De nieuwe machines staan elk in een eigen overdekte cabine waar je normaliter niet met een kraan in kunt komen. Er is echter een vrije vloer vereist om het aan- en afleveren van goederen niet te hinderen. Deze goederen moeten in en uit de cabine van de robots worden gehaald, tevens moeten er lasmallen van 500kg vervangen kunnen worden.

De oplossing werd gevonden in een kraanbaan die voorlangs de cabines loopt. Aan deze kraanbaan hangen 2 verrijdbare liggers waaraan op hun beurt ook weer een ligger hangt. Die kunnen tot buiten de kraanbanen uitschuiven en zo een takel tot in de cabines van de nieuwe machines brengen.

Om de verschillende mogelijkheden in de praktijk te kunnen zien, hebben drie werknemers van Brink en de regiomanager van Van den Berg een bezoek gebracht aan de Demag fabriek in Wetter Duitsland. Hier kon men met eigen handen de systemen en verschillende opties uitproberen en vergelijken. Uiteindelijk is er voor een stalen kraanbaan met aluminium kraan liggers gekozen. Vanwege het uitschuifprincipe zijn die immers dubbel uitgevoerd en in staal zou het geheel veel te zwaar worden. Voor het hijsen van de last wordt een Demag manulift gebruikt.

Dit frequentiegeregelde kettingtakel heeft de bediening in het haaktuig en met de traploze knoppen kan er nauwkeurig gepositioneerd worden. Het licht verrijdbare aluminiumprofiel en de precisie van de manulift zorgen in de praktijk voor een snelle maar ook nauwkeurige handeling. Aan de kraanbanen rijden 2 liggers, voor elke robot een. Samen zijn ze instaat om de lasmallen van 500kg te verwisselen.

De montage van het systeem kende zo zijn uitdagingen. Normaliter wordt een dergelijk hangbaansysteem aan het dak opgehangen maar door de bestaande bovenloopkraan was dit geen optie. Een aparte constructie was noodzakelijk maar om toch een vrijvloeroppervlak te behouden is er speciale overhangende constructie ontworpen en gebouwd door Dunnink Staphorst BV.

van den Berg Transporttechniek is blij een innovatief bedrijf als Brink Towing Systems B.V. geholpen te kunnen hebben.

Meer referenties